zondag 9 december 2012

Kinetische Kandelaar

When I bought my lasercutter last year I immediately executed some tests, among which several tests to determine how thin I could cut wood without burning it. One of the test-produced objects is this eiffel-inspired ball (right). The overal appearance of the thin beams, fortified by the double circles makes it an attractive piece.
When browsing Benjamin Cowden's site I thought of this ball and his geared candleholder was screaming for a makeover.

Toen ik vorig jaar mijn lasersnijder heb gekocht heb ik meteen wat testen uitgevoerd, bijvoorbeeld hoe dun je hout kunt snijden zonder het te verbranden. Een van de testproducten is deze eiffel-geïnspireerde bal (rechts). De uitstraling van de dunne balken, versterkt door cirkels maakt dit een aantrekkelijk voorwerp.
Toen ik de site van Benjamin Cowden bekeek moest ik hier meteen aan denken. Zijn idee van een kinetische kandelaar schreeuwde om een makeover met mijn laser.


First thing I did was to create a template for the beams in Solid Edge, so that I would just have to enter its length and wall thickness to create a new one.

Allereerst heb ik in Solid Edge een variabele balk (links) ontworpen, zodat ik alleen de lengte hoefde in te geven om een nieuw object te creëren. De rest van de balk wordt dan uitgerekend op basis van de (van te voren in te stellen) wanddikte en maximum breedte. 


To create the illusion of iron I-beams I cut the outline of all beams and glued it to both sides of the beam. In the picture to the right you can see that only the middle part is the structural part.

Om de illusie van ijzeren I-profielen te bewerkstelligen heb ik van alle balken ook alleen de 'outline' gesneden. Eén balk bestaat dan uit 3 lagen MDF, waarvan de middelste laag de cirkels bevat (rechts).



To create the gears I used a document found at bostongear containing all ins and outs about cogs. It found it very interesting and will use it someday in class. I painted and drybrushed (knowing this technique thanks to my wargaming hobby) to get the metal-look. The bolts are still to shiny so I will have to paint them someday.

Om de tandwielen te kunnen maken heb ik een document van bostongear kunnen vinden met alle ins en outs van tandwielen. Interessant studiemateriaal! Hier moet ik eens iets mee op school. Het uiteindelijke bouwwerk heb ik ge-drybrushed (met dank aan mijn wargaming-hobby) zodat het er metaal-achtig uitziet. De glimmende bouten en moeren verdienen nog een laagje verf.




Bye!
Mark.

1 opmerking:

  1. Ziet er zeer mooi uit, ik zou de bouten een wash geven en verder zo laten!

    BeantwoordenVerwijderen